Kadın ve Erkek Dergilerinde Eğlence İçerikli Reklamların ELM’ye Göre İçerik Analizi
Abstract
bir zeminde buluşabilir. Günümüzde eğlendirerek pazarlama yaklaşımı bütün dünyada birçok markanın kaynağı
olmaya başlamıştır. Bugün reklamlara bakıldığında eğlence unsurunun olmadığı reklam neredeyse yok gibidir.
Bu çalışmada, Türkiye’de yayın hayatına devam eden kadın ve erkek dergilerinden belirli kurallar çerçevesinde
bir örneklem oluşturularak, bu dergilerde yayınlanan eğlence içerikli reklamların, endüstriyel anlamda ve
ELM’ye göre analizinin gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Türkiye’de yayın hayatına devam eden 6
adet (3 Kadın – 3 Erkek) dergi, tiraj ve reklam alma durumuna göre seçilmiş dergilerden alınan reklamlar ile
örneklem oluşturulmuştur. Reklamlarda uygulanan eğlence içeriğiyle reklamın içerdiği argümanın kalitesini ve
ayrıca reklamda ELM’ye göre izlenen yol ve reklam ile yayın arasındaki ilişkinin saptanabilmesi için bir kodlama
formu oluşturulmuştur. Seçilen tüm reklamlar bu kodlamaya göre içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma
sonucunda, özel ilgi dergilerinde merkezi yolun ağırlıklı olarak kullanıldığı, merkezi yolun kullanıldığı
reklamlarda da argüman kalitesinin yüksek olduğu ve bunun yanında özel günlerde çevresel yolunda kullanıldığı
görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Eğlence, Elm, Reklam
Full Text:
PDFReferences
Abrahamson, D. (2003), Special-Interest Magazines And The Evolution Of The Magazine Form, D. H. Johnston
(Ed.), Encyclopedia Of International Media And Communication, Vol. 3 (Pp. 101-114) San Diego, CA: Academic
Press.
Atkinson, R. L., (2002). Psikolojiye Giriş, Çev: Yavuz Alogan, 2. Baskı, Ankara: Arkadaş Yayınları
Arens, F. W. (2002). Contemporary Advertising, New York: McGraw Hill
Argan, M. (2007). Eğlence Pazarlaması, Ankara, Detay Yayıncılık
Belch, G. ve Belch, M. (2003). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications
Perspective. 6th edition. New York, McGraw-Hill
Bignell, J. (1997). Media Semiotics and introduction, Manchester: Manchester University Pres
Book, A. ve Schick, C. (1998). Reklamcılıkta Metin ve Taslağın İlkeleri (1. Basım) Çev.: Dilek Şendil, İstanbul,
Yayınevi Yayınları
Bosshart, L. ve Macconi, I. (1998). Defining entertaintment, Communication Research Trends, Vol. 18, No: 3.
Capital Dergisi, 1 Temmuz 2001, Röp: Güzel Sanatlar Creative Bölüm Başkanı Deniz Mukan ve OgilvyOne’da
Ogilvyinteractive’ten sorumlu direktör Meltem Özçelebi
Claude, C. H. (1996). Reklamcılık Yaşantım ve Bilimsel Reklamcılık, Çev: Mustafa K. Gerçekler, İstanbul, Yapı
Kredi Yayınları
Eken / E-Journal of Intermedia, 20141(1) 22-45
Clow, K. E. ve Baack, D. (2002). Integrated Advertising, Promotion and Marketing Communications, Pearson
Education Inc., New Jersey
Çakır, V. (2006). Reklam ve Marka Tutumu, Konya, Tablet Yayınevi
Cronen V. E. ve LaFleur G. (1997). Inoculation Against Persuasive Attacks: A Test of an Alternative Explanation,
Journal of Social Psychology, Vol. 102
Dural, C. Ç. (1999). Medya Planlaması ve Reklamverenin Ajans Seçimi, İstanbul, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti
Yayınları
Dyer, R. (2002). Only Entertainment, Second Edition, Routledge Taylor&Francis Group, UK
Elden, M. ve Yeygel, S. (2006). Kurumsal Reklamın Anlattıkları. İstanbul, Beta Yayınları
Elden, M. (2003). Reklam Yazarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları
Filiz, H. (2007). Tutum Oluşumlarinin Reklam İletişimine Etkileri Ve Reklam Yoluyla Tutum Oluşturma, , İzmir,
Ege Üniversitesi Yayınları
Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal Kitabevi
Gündüzalp, İ. G., (1994). Humor in Advertising: An Elaboration Likelihood Model of Persuasion Perspective,
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
Haitkulov, A., (2010). Açık Hava Reklamları ve Dergi Reklamlarının Etkinliğinin Karşılaştırılması ve Bir Uygulama,
Sosyal Bilimler Enstitüsü İşLetme Anabilim Dalı, ÜRetim Yönetimi Gazi Üniversitesi,
Ankara
Hopkins, C. C. (1996). Reklamcılık Yaşantım & Bilimsel Reklamcılık, Çev: Mustafa K. Gerçekler, İstanbul, Yapı
Kredi Yayınları
Hürriyet gazetesi 10 temmuz 2013 s.24
İslamoğlu, H. A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul, Beta Yayınları
King, C. (2006). Making The Case For An Entertainment Approach To Public Relations, Public Relations Review,
Vol.32
Liberman, A. ve Esgate, P. (2002). The Entertainment Marketing Revolution, Financial Times Prentice Hall,
Upper Sadle River, New Jersey.
Nalbant, H. (1999). Kadın Dergilerinde Sağlık Konusuna Ayrılan Yer, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
O’Keefe, D.J. (1990) Persuasion Theory & Research, 2nd Edition, Sage Publications, UK
Özdemir, G., (2009). Popüler Kadın Dergilerinde Toplumsal Cinsiyet Ayrımının Temsili: Cosmopolitan ve Bizim
aile Degileri, Ege Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
Pallant, J. (2010) SPSS Survival Manual, Fourth Edition, McGraw-Hill Education.
Percy L. ve Elliott R. 2009, Strategic Advertising Management, Third Edition, New York: Oxford University Press
Perloff, R.M. (2008). The Dynamics of Persuasions Communication and Attitudes in the 21st Century, 3th
edition, Taylor&Francis Group, LLC, USA
Petty, R. E., Cacioppo, J. T. ve Stoltenberg, C. D. (1985). Processes of Social Influence: The Elaboration
Likelihood Model of Persuasion, Advances in Cognitive- Behavioral Research and Theraphy, Vol 4.
Petty, R. E. ve Cacioppo, J.T. (1986). The Elaboration Likelihood Model of Persuasion. In L. Berkowitz (Ed.),
Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 19, New York Academic Press
Pierce, P. (1999). Humor in Television Advertising: A Researcher’s View, John Philips Jones, The Advertising
Business, London, Sage Publications
Rachel, X. W. (1999). Just Paging Through, American Demographics, 21 (4)
Sakallı, N. (2001). Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler ?, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları
Sayre, S. ve King, C. (2003). Entertainment & Society: Audiences, Trends and Impacts, London, Sage Publications
Severin, W. J., ve Tankard, J. W. (1994). İletişim Kuramları. Çev.: A. Atıf Bir, N. Serdar Sever. Eskişehir: Anadolu
Üniversitesi Yayınları
Sternhal, B. ve Craig, C. S. (1973). Humor in Advertising, Journal of Marketing, Vol: 37-4
Eken / E-Journal of Intermedia, 20141(1) 22-45
Szczepanski, C. M. (2006). General and Special Interest Magazine Advertising and The Elaboration Likelihood
Model: A comparative Content Analysis and Investigation of the Effects of Differantial Route Processing
Execution Strategies, Doctor of Philosophy, State University of New York: Umi Dissertation Information Service
Tellis, G.J. (2004). Effective Advertising: Understanding When, How, And Why Advertising Works, Sage
Publications, UK
Tellis, G. J., 1988, Advertising Exposure, Loyalty, and Brand purchase: A Two- Stage model of Choice, Journal of
Marketing Research, Vol.25
Tosun, N. B. (2004). Reklam İletişimi Yönünden Tüketici Karar Verme Süreci, Akdeniz Üniversitesi İletişim
Dergisi, Sayı:1
Ünsal, Y. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, 2. Baskı, İstanbul, Tivi Reklam
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Yuksel, A.H. (1996) İkna ve Konuşma, (Editör: Ali Atıf Bir), Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 International Journal of Intermedia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Indexing and Abstracting Services
Mailing Address
Intermedia International e-Journal E-mail : intermedia@ticaret.edu.tr |
Intermedia International e-Journal ISSN:2149-3669
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.